Image/
Association of Proprietary Traders
Matthijs Pars, directeur
Beursplein 5
1012 JW Amsterdam

T  +31 20 578 22 81
M +31 6 46 34 31 33
E  
pars@aptraders.nl
Volg ons:
Disclaimer &
Privacy policy
Image/
Image/
Image/
High frequency trading, ‘flitshandel’ en de handelssnelheid
Veel Nederlandse handelshuizen maken gebruik van snelle, geavanceerde technologie, net als veel banken, brokers en asset managers. Daardoor zijn zij beter in staat handelsposities af te dekken en risico’s te beheersen en geven zij accuratere betere prijzen af op de beurs, waardoor handelen de laatste decennia goedkoper is geworden, ten bate van beleggers als de pensioenfondsen.

Door beurzen en handelshuizen wordt wel gekeken naar de ontwikkeling van de handelssnelheid in relatie tot de liquiditeitsverschaffing, maar er is nog geen helderheid of het afremmen van de snelheid ook daadwerkelijk een verbetering voor beleggers zou betekenen.
In dit paper gaan wij nader in op de mogelijke voor- en nadelen van ‘speed bumps’ om de handelssnelheid te beperken.
En in dit
paper reageren wij op het FCA Occasional Paper “Quantifying the High-Frequency Trading “Arms Race”.
Image/
Image/
Image/
Handelshuizen en de Flash Crash – continue aanwezigheid in de markt
In tegenstelling tot de suggestie  dat tijdens de flash crash van 2010 handelshuizen uit de markt stapten, waardoor de handel opdroogde, hebben de meeste Nederlandse handelshuizen tijdens deze enkele- minuten-durende crash de handel juist niet stopgezet, maar zijn doorgegaan met het verschaffen van liquiditeit. Daarmee hebben ze bijgedragen aan de prijsvorming (m.u.v. enkele instrumenten waar geen actuele data over beschikbaar waren). En dat zullen handelshuizen ook in de toekomst blijven doen, ook als de volatiliteit toeneemt.

Na de flash crash zijn verschillende beschermende maatregelen genomen om het risico op een crash te verkleinen, zoals de introductie van ‘circuit breakers’ (MiFID regelgeving). Het feit dat de markten de zeer volatiele periode in maart 2020 zonder grote verstoringen hebben doorstaan, is mede een indicatie dat deze maatregelen goed werken.
Image/
Beloningsbeleid
In deze consultatiereactie, is onze positie over het beloningsbeleid van handelshuizen uiteen gezet. De leden van APT vinden het belangrijk om rekenschap te geven over het beloningsbeleid en de maatschappelijke functie daarvan, zoals voorgesteld in het wetsvoorstel nadere beloningsmaatregelen financiële sector.
Image/
Image/
IFR/IFD
In deze consultatiereactie geven wij onze reactie op de voorgestelde implementatie van de Europese IFD Richtlijn voor beleggingsondernemingen in de Wet op het financieel toezicht.
Image/
Image/
MiFID raamwerk, marktstructuur en kosten van marktdata
In de volgende consultatiereacties hebben wij verbeterpunten in de marktstructuur en het MiFID raamwerk aangedragen en onze positie ten aanzien van de kosten van marktdata uiteengezet:
Image/
Image/
Image/
Image/
Image/
APT Reaction, the ESMA Consultation Paper MiFID II / MiFIR review report on the development in prices for pre- and posttrade data and on the consolidated tape for equity instruments (5 September 2019)

APT
Reaction, to the ESMA Consultation Paper on MiFID II / MiFIR review report on the transparency regime for equity and equitylike instruments, the DVC and the trading obligations for shares (17 March 2020)

APT
Response, to the European Commission’s Public consultation on the review of the MiFID II / MiFIR framework (15 May 2020)

APT
Response, to the ESMA Consultation Paper on the MiFID II / MiFIR review report on the transparency regime for non-equity instruments and the trading obligation for derivatives (12 June 2020)

In this
article, in Het Financieele Dagblad, we expressed concerns about the rising costs of market data charged by exchanges (11 October 2019).
APT Reaction, the ESMA Consultation Paper MiFID II/MiFIR review report on the development in prices for pre- and posttrade data and on the consolidated tape for equity instruments (5 September 2019)

APT
Reaction, to the ESMA Consultation Paper on MiFID II/MiFIR review report on the transparency regime for equity and equitylike instruments, the DVC and the trading obligations for shares (17 March 2020)

APT
Response, to the European Commission’s Public consultation on the review of the MiFID II/MiFIR framework (15 May 2020)

APT
Response, to the ESMA Consultation Paper on the MiFID II/ MiFIR review report on the transparency regime for non-equity instruments and the trading obligation for derivatives (12 June 2020)

In dit
artikel, in Het Financieele Dagblad hebben we zorgen geuit over de stijgende kosten van markdata die beurzen in rekening brengen (11 oktober 2019).
Image/
Toezicht en toezichtkosten
Response consultation on amendment to the Financial Supervision Funding Decision 2019 (September 2019

Letter about supervisory costs for trading firms (January 2020)

Response consultation change percentages Bbft 2019 (July 2020)

In deze speech tijdens een AFM seminar zette Matthijs Pars een aantal uitdagingen voor het toezicht op een rij.
In de volgende consultatiereacties en brieven hebben wij gereageerd op een verhoging van de toezichtkosten:

Reactie consultatie wijziging Besluit bekostiging financieel toezicht 2019 (september 2019)

Brief over toezichtkosten handelshuizen (januari 2020)

Reactie consultatie wijziging percentages Bbft 2019 (juli 2020)
Image/
Image/
Image/
Image/
Image/
SFTR
Response to the ESMA Consultation Paper Guidelines for reporting under Articles 4 and 12 SFTR.
Image/
Image/